Pozyskiwanie odnośników na rynku niemieckim w głównej mierze opiera się o linki pozyskiwane z tematycznych, wysokojakościowych serwisów internetowych. W niniejszym materiale poruszę kilka zawiłości charakterystycznych dla rynku niemieckiego, które odróżniają (lub są o wiele bardziej powszechne) naszych zachodnich sąsiadów na tle naszego kraju. Co istotne – w artykule nie będą poruszane takie metody pozyskiwania linków, jak katalogowanie stron www, korzystanie z systemów wymian linków, umieszczanie linków na forach internetowych. Tego typu metody nie są praktykowane w niemieckiej wyszukiwarce Google i mają marginalne znaczenie, przede wszystkim ze względów efektywnościowych oraz samego procesu SEO, który nastawiony jest na realną jakość a nie ilość.
Linki pozyskiwanie z publikacji we współpracy z dziennikarzami oraz notek prasowych
Jest to jedna z najpopularniejszych metod pozyskiwania linków Niemczech. Niemieccy Dziennikarze bardzo chętnie dzielą się linkami do materiałów źródłowych. Co bardzo istotne, wystosowywanie notek prasowych musi mieć charakter przemyślanego contentu, popartego pewnymi informacjami.
Linki pozyskiwane od partnerów biznesowych
Jest to naturalna forma wspierania własnej działalności i potwierdzania współpracy u dostawców danych surowców, wyrobów czy też usług. Niemcy bardzo chętnie dzielą się linkami do swoich sprawdzonych kontrahentów. W odróżnieniu do rynku polskiego, jest to popularna i bardzo często wykorzystywana forma pozyskiwania linków z mocnych domen, które także bardzo często są solidnie podlinkowane z „zadbanych” stron.
Linki z artykułów sponsorowanych
Forma pozyskiwania odnośników praktykowana również w Polsce. Natomiast w Niemczech jest ona o wiele bardziej rozwinięta. Niemcy nie widzą problemów w tym, że na ich stronach w wydzielonych sekcjach na stronie głównej, czy tych dotyczących współpracy z biznesem widnieją artykuły sponsorowane. Jest to naturalna forma linkowania i nie ma ona znamion link buildingu z serwisów przypominających precle czy wątpliwej jakości zaplecza. Artykuły sponsorowane to często dopracowany materiał ekspercki ze wskazywaniem bibliografii.
Linki ze współpracy z blogami
Linki z blogów najczęściej są tematyczne, maksymalnie wypełniające dane zagadnienie. Linki z blogów mogą występować w 2 formach: bądź poprzez odpłatną współpracę z danym blogerem – wtedy tutaj mamy możliwość samodzielnie napisania tekstu do publikacji w danym blogu bądź poprzez zostawienie komentarza wraz z linkiem, który z zasady jest adresem URL, bądź brand-em danej firmy. Druga wskazana metoda z zasady ma charakter szerszego skomentowania, niż ma to miejsce w Polsce (przykład: „Super wpis. Zachęcam do kupienia tego też u mnie tutaj – gdzie „tutaj” jest linkiem, a sam wpis ma raptem 1 zdanie). W Niemczech odbywa się to na innych zasadach, skoncentrowanych bardziej na budowanie świadomości o marce, gdzie tego typu wpis na blogu wcale nie musi zawierać aktywnego linka tylko nieklikalny brand.
Linki z social mediów
Co prawda nie mają one bezpośredniego przełożenia na rankowanie organiczne. Natomiast linki z platform społecznościowych są praktykowanym rozwiązaniem dywersyfikowania profilu linków oraz w pośredni sposób wpływając na ruch do strony docelowej.
Linki pozyskiwane z partnerstwa z serwisami edukacyjnymi
Bardzo popularna metoda link buildingu w Niemczech. Możemy tutaj wykorzystać zarówno przyuczelniane biura rozwoju (karier), jak również dzielić się materiałami dydaktycznymi jako od osób znających praktykę w danej dziedzinie.
Linki pozyskiwane od organizacji pożytku publicznego
Jeżeli dana organizacja w swojej działalności również wspiera tego typu organizacje, to bardzo często w swoich publikacjach wspominają one o organizacjach wspierających dany cel. W Niemczech właściciele tego typu organizacji bez problemów dzielą się również linkiem do swoich darczyńców. Znajomość lokalnych organizacji pożytku publicznego bardzo nam ułatwia poruszanie się ze wskazywaniem moim klientów odpowiednich działań o charakterze społecznej odpowiedzialności.
Wpisy gościnne
Wpisy gościnne praktykowane w różnego typu serwisach (mogą to być serwisy poradnikowe, blogi innych podmiotów czy też platformy informacyjne). Warto korzystać z tego typu rozwiązań i dzielić się również własną przestrzenią w obrębie serwisu, tak by mieć możliwość uczestniczenia w dyskusji w internecie i być dopuszczanym oraz samemu zapraszać do podzielenia się swoją wiedzą w danej dziedzinie na dany temat.
Uczestnik targów, event’ów, objęcie patronatem danego wydarzenia
Jest to skuteczna metoda pozyskiwania linków dla firm z branży np. budowlanej, medycznej, automotive (produkcji dla potrzeb przemysłu motoryzacyjnego), czy też dla tak konkurencyjnej jak branża spożywcza w Niemczech. Jeśli dana organizacja występuje w roli patrona na wydarzeniu to bardzo rekomendowanym działaniem jest poproszenie przez dział odpowiedzialny za marketing o linka w postaci adresu URL, bądź w formie brandu. Tego typu linki ze stron wydarzeń bardzo często cieszą się wysokim autorytetem „w oczach” Google, tym samym przekładając się na wzrost widoczności organicznej danego serwisu www.
Współpraca z lokalnymi organizacjami wspierania handlu
Współpraca z izbami handlowymi może być odbierana za relikt przeszłości. Natomiast w Niemczech warto rozważyć np. przystąpienie do lokalnych izb wspierania przedsiębiorczości, izb handlowych. Rejestracja swojej organizacji na terenie Niemiec jest kluczowym czynnikiem rozwoju sprzedaży na terenie tego kraju. Rejestrując swoją firmę jednocześnie mamy możliwość przystąpienia do Industrie-und Handelskammer (w skrócie IHK, czyli Izby Przemysłowo-Handlowej). Współpracując z IHK będziemy mogli publikować newslettery wraz z linkami do strony naszego klienta.
Linki z wpisów biznesowych i stron regionalnych miasta w którym masz swoją siedzibę na terenie Niemiec
Bardzo często praktykowana metoda link buildingu w Niemczech. Współpraca naszych klientów w Niemczech powinna opierać się na dużej dozie relacyjności z lokalną społecznością oraz innymi organizacjami (jeśli jest to biznes stricto lokalny). Jeśli zatem prowadzisz lokalny biznes, to warto rozpocząć dialog z lokalnymi i regionalnymi serwisami, dzięki którym będziesz mógł zarówno dotrzeć do precyzyjnej grupy odbiorców, jak również będziesz budował własny autorytet w danej dziedzinie na terenie danego miasta czy też kraju związkowego (landu).
Linki z poradników, recenzji, eksperckich opinii
Identycznie jak w Polsce, często stosowaną metodą pozyskiwania linków jest zaangażowanie się w tworzenie autorskiego, eksperckiego contentu, który następnie będzie udostępniany w serwisach zewnętrznych, jak również zaangażowanie w dzielenie się wiedzą na stronach zewnętrznych. Zachęcamy do angażowania się w życie branży, aby poprzez aktywne uczestnictwo zarówno budować efektywny Employer branding czy Personal branding. W kontekście ostatnich zmian w algorytmie Google – które w przeważającej mierze dotyczyły autorytetu i zaufania do danego serwisu www – tego typu działania jeszcze bardziej zyskują na znaczeniu.
Chcąc podsumować proces pozyskiwania linków na rynku niemieckim to należy przede wszystkim nastawić się na duże zaangażowanie samego zlecającego link building w Niemczech. Wiele z praktykowanych działań SEO u naszych zachodnich sąsiadów odbywa się przy sporym udziale samych przedsiębiorców, których aktywność jest wskazana lub danie pełnomocnictwa agencji, która będzie w imieniu klienta niejako na zasadach In-house działać w celu realizacji procesu pozyskiwania odnośników.
Co również istotne warto mieć na uwadze, że w Niemczech koszty pozyskiwania np. artykułu w innym serwisie zaczynają się od kilkuset Euro. Tym samym budżety konieczne do kompleksowej obsługi SEO w Niemczech nie mogą wynosić 1 czy 2 tys. złotych.
Sporą rolę w pozyskiwaniu linków na rynku niemieckim odgrywa również znajomość tamtejszych realiów oraz dziennikarzy czy właścicieli serwisów internetowych z którymi moglibyśmy podjąć współpracę, gdyż chcąc przenieść „1:1” praktyki z polskiego rynku nie będziemy w stanie skutecznie rywalizować z serwisami realizującymi strategię SEO charakterystyczną właśnie dla Niemiec.