Pozycjonowanie stron internetowych w Google
Czym jest?
Pozycjonowaniem stron internetowych nazwiemy podejmowane działania, mające na celu sprawienie, aby serwis www wyświetlał się w wynikach organicznych Google na jak największą pulę słów kluczowych powiązanych tematycznie z danym biznesem.
Działania pozycjonowania mają na celu skłonienie wyszukiwarki do wyświetlania danego adresu URL na jak najwyższej pozycji – będąc tym samym najbardziej odpowiednią i adekwatną odpowiedzią na intencje użytkownika wpisującego dane słowo kluczowe do wyszukiwarki Google.
Źródło: Surfer SEO
Co biorę pod uwagę przy opracowywaniu strategii pozycjonowania stron www?
Każda dziedzina marketingu internetowego wymaga przemyślanej i długofalowej strategii – nie inaczej jest w przypadku pozycjonowania (o ile nawet tutaj bardziej ma to znaczenie).
Główne elementy brane pod uwagę na wstępie procesu pozycjonowania to:
- Analiza konkurencyjności branży
Punktem wyjścia za każdym razem jest zbadanie naszego otoczenia konkurencyjnego – analiza tego, jak konkurenci prowadzą swoje działania w wyszukiwarce, jak prowadzony jest link building oraz czy są stosowane jakieś mniej standardowe formy pozyskiwania linków, jak również co bardzo istotne – czy branża w której prowadzony jest biznes posiada już wielu silnych “graczy” o ugruntowanej pozycji rynkowej – w takim przypadku ciężkim byłaby rywalizacja z takim podmiotem dla ledwo co powstałej małej firmy z oczekiwaniami, których nie da się zrealizować. Serwisy z już mocno ustabilizowaną pozycją na rynku oraz rozpoznawalnym brand’em będą dla Google o wiele bardziej interesującym serwisem niż młoda strona www, która ledwo co została założona.
Źródło: SENUTO
- Analiza potencjału słów kluczowych
Równie istotnym elementem budowy strategii pozycjonowania jest analiza potencjału słów kluczowych na które chcielibyśmy się wyświetlać w wynikach organicznych Google.
Należy mieć szczególnie na uwadze fakt, że obecnie już praktycznie w każdej branży nie funkcjonuje się w “próżni” w której nie są podejmowane działania z zakresu promocji w wynikach wyszukiwania Google. Trzeba sobie jasno powiedzieć – takich branż już praktycznie nie ma i stanowią one marginalny odsetek. Typując słowa kluczowe pod konkretną branżę należy skupić się na kilku istotnych elementach:
- konkurencyjność samej frazy (która jest wyrażona w średniej miesięcznej ilości wystosowanych zapytań użytkowników do wyszukiwarki Google)
- rodzaj konkurentów, którzy zajmują najwyższe miejsca w wynikach wyszukiwania z którymi przyszło nam rywalizować (czy są to duże agregatory treści, rozbudowane ecommerce, serwisy lokalne, etc.)
- ilość konkurentów w danej branży
- realizacja działań SEO przez konkurentów (im więcej serwisów podejmuje wysokiej jakości działania SEO, tym z oczywistych względów – ciężej o przebicie się do TOP10)
- budżet przeznaczony na działania SEO
- zasoby ludzkie danej organizacji (czy klient posiada osobę lub zespół z zakresu IT oraz copywritera umiejącego napisać treść, zgodnie z wytycznymi zawartymi w audycie SEO i dalszych rekomendacjach)
Chcąc być maksymalnie szczerym wobec swoich klientów – stale powtarzam, że czasy w których niskim nakładem zarówno finansowym, jak i zaangażowania obu współpracujących stron – już dawno bezpowrotnie minęły. Obecnie nie da się wypromować na najbardziej konkurencyjne frazy typu “adwokat”, “sklep komputerowy”, etc. które z są z 2 względów trudne:
- są to typowo frazy generyczne – o mocno dużym stopniu ogólności. Osoba wpisująca tego typu frazę nie daje jasnego i czytelnego komunikatu wyszukiwarce czego właściwie szuka (czy może chodzi o encyklopedyczną definicję, może o opis działalności, etc. – brakuje po prostu kontekstu zawartego w zapytaniu);
- możliwość wyświetlenia Twojego serwisu na tak często wyszukiwaną frazę przez użytkowników jest niemalże zerowa. Wynika to z faktu, że konkurencja przez lata pracowała już na to by pojawić się w TOP-ach na takie frazy i w sposób nawet naturalny znajduje się w danym miejscu – bez konieczności podejmowania przez nich większych działań SEO, lecz poprzez fakt np. mocnego naturalnego nasycenia słowami kluczowymi oraz długotrwałym linkowaniem
Źródło: SENUTO
Pozycjonowanie long tail
W tym momencie z pomocą przychodzą nam tzw. frazy jak “long tail”. Są to frazy składające się z kilku wyrazów. Frazy “long tail-owe” z zasady są mniej konkurencyjne – gdyż szuka ich mniejsza ilość użytkowników internetu. Jednakże znaczącą przewagą tego typu fraz, jest ich:
- precyzyjność – danej frazy kluczowej szukają osoby już realnie poszukujący i zainteresowani danym typem produktów lub usług
- niższy próg wejścia – z racji tego, że frazy “long tail” są mniej konkurencyjne, tym samym możliwość wejścia do TOP50, a następnie do TOP10 znacznie się zwiększa
- tego typu frazy kluczowe realnie wpływają na wzrost wartościowego ruchu na którym nam realnie zależy, zaangażowanie użytkowników poruszających się już w obrębie naszego serwisu, co może wpływać na finalny wzrost sprzedaży
- ponad 70% wszystkich zapytań do wyszukiwarki Google to zapytania pochodzące z “długiego ogona”, tym samym poprzez swoją zarówno precyzyjność, jak i odpowiadanie na realne potrzeby użytkowników będziemy w stanie zaprezentować dany produkt lub usługę
- pozycjonowanie long tail’owe charakteryzuje się również większą konwersją (co w rezultacie przyczynia się do szybszego zwrotu z poniesionej inwestycji). Dodatkowo możemy zauważyć, że tego typu frazy kluczowe osiągają również wyższe CTR-y (współczynniki kliknięć z wyników organicznych Google) niż wyrażenia kluczowe składające się z 1-3 słów:
Źródło: Moz
Źródło: Advanced Web Ranking
- Aktualna i historyczna kondycja strony internetowej – analiza widoczności organicznej
Podejmując się działaniom pozycjonowania danego czy innego serwisu internetowego oraz ostatecznej wycenie za prowadzenie usług brane pod uwagę jest również to, jak do tej pory prowadzona była strategia działań w wyszukiwarce Google. Warto podkreślić w tym momencie, że największy nacisk kładzie się na analizę czy serwis dotknięty był karą lub filtrem Google, jak również czy struktura strony www nie uległa zasadniczym zmianom, co mogło spowodować nagłe spadki w widoczności serwisu, co wywołać mogło następnie spadek ruchu na stronie sklepu – i idąc dalej – mogło wywołać spadek sprzedaży. Dlatego podejmując się działaniom SEO skupiam się na analizie serwisu pod kątem tego jak do tej pory wyglądała jego historia widoczności w wynikach organicznych.
Źródło: SENUTO
Każdorazowo swoją współpracę z klientami rozpoczynam od przeprowadzenia szczegółowej analizy serwisu pod kątem SEO. Wychodzę z założenia, że każdy element zawsze da się udoskonalić w takim stopniu, aby miało to jeszcze realne przełożenie na wzrost ruchu na stronach internetowych. Zatem audyt jest koniecznością. Tutaj dowiesz się więcej nt.: audytów SEO.
- Analiza profilu linków
Może się zdarzyć również tak, że wszelkie działania onsite jakie były prowadzony powiedzmy w sposób “zgodny ze sztuką” – nie ma zauważalnych krytycznych błędów ani w treściach na stronie, ani w optymalizacji pod kątem SEO. Ważnym czynnikiem rankingowym są również linki prowadzące do serwisów internetowych. W sytuacji w której zauważamy, że profil linków nie jest zróżnicowany – tj. linkowane są wyłącznie frazy sprzedażowe, jak również proces linkowania odbywa się w mocno schematyczny sposób, często powielający się (anchory, lokalizacje linków) to możemy wtedy mówić o słabej dywersyfikacji profilu linków – która osiągając dla robotów wyszukiwarek krytyczny moment może spowodować obniżanie pozycji fraz kluczowych, czego następstwem będzie spadek widoczności = spadkowi ruchu organicznego.
W sytuacji w której na etapie ofertowania widzę w narzędziach takich jak Ahrefs, czy Majestic SEO (służące m.in. do analizy backlink-ów), że profil linków jest słabo zróżnicowany zalecam szczegółową analizę wraz z dalszymi rekomendacjami, jaką należy przyjąć strategię wychodzenia z tego zjawiska.
Źródło: Ahrefs
Dowiedz się więcej nt. pozycjonowania ze mną
czytaj poniżej ↓
Jak długi powinien być tekst, aby się dobrze pozycjonował?
Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Dla jednych serwisów optymalną ilością dobrze zoptymalizowanej treści, maksymalnie wyczerpującej dane zagadnienie będzie to 2 tys. znaków, natomiast w innych branżach może to być nawet po 8-10 tys. znaków/ podstrona.
Podchodząc do strategii contentu w obrębie serwisu – należy wziąć pod uwagę konkurencyjność samej usługi oraz śr. miesięcznej ilości wyszukiwań dla danej frazy, jak również to – jak działania contentowe prowadzi konkurencja znajdująca się w TOP-ach wyników Google. Ja zawsze analizuję konkurencję względem swoich klientów, gdyż wiem, że ich działania to najczęściej kopalnia wiedzy, której właściwe wykorzystanie ma na celu realne wzrosty w moich projektach.
Czynniki wpływające na pozycje słów kluczowych
Czynników wpływających na to który serwis wyświetli się w wynikach organicznych Google jest ponad 200. Google ustawiając swój ranking dla danego zapytania kieruje się możliwie najściślejszym dopasowaniem do intencji użytkowników internetu. Nie znamy wszystkich czynników rankingowych Google – zna to tylko wąskie grono inżynierów z Google odpowiedzialnych za działanie jego algorytmu. Znamy jednak kilka z nich oficjalnie przez Google potwierdzonych. Znajomość pozostałych czynników rankingowych istnieje na bazie doświadczeń oraz testów nad tym co ma wpływ na pozycje, a co nie. Wśród znanych w branży SEO czynników rankingowych Google można wymienić m.in.:
- dostępność dla robotów indeksujących
- wysokiej jakości backlinki
- wiek domeny
- linkowanie wewnętrzne (w obrębie danego serwisu)
- prędkość ładowania serwisu
- unikalność/ oryginalność treści oraz wyczerpanie tematyczne
- dostosowanie do wyświetlania na urządzeniach mobilnych
Korzyści z pozycjonowania w Google
Mówiąc o korzyściach wynikających z działań SEO należy przede wszystkim wskazać jedną szczególną, a mianowicie: dostarczanie większej ilości jakościowego ruchu (poprzez wyszukiwanie precyzyjnej frazy kluczowej, dzięki której możliwe jest pozyskanie ruchu na stronę www). Dodatkowo warto wspomnieć, że mimo iż SEO nie jest już tanim źródłem pozyskiwania ruchu na stronę www, to jednak są to działania które mogą w dłuższej perspektywie przynosić ruch (czyli i możliwą sprzedaż) Twojemu serwisowi (w odróżnieniu do Google Ads, kiedy to jakikolwiek ruch kończy się wraz z wyczerpaniem budżetu reklamowego). Dodatkowym atutem na korzyść SEO może być fakt, że dla biznesów lokalnych znacząca ilość ruchu pochodzi właśnie z działań organicznych (SEO). Dodatkowo należy wspomnieć o tym że wzrasta świadomość o danej marce oraz budowanie swojej przewagi nad konkurencją.
No dobrze - płacę już za usługę, to kiedy wejdę do TOP10 wyników Google?
Należy sobie zdać sprawę z tego, że czasy w których w ciągu krótkiego okresu czasu można było wypracować zadowalające wyniki na mocno konkurencyjne frazy już dawno minęły. Nie złożę Ci zapewnień, że w ciągu kilkunastu dni, czy miesiąca przyjdą zadowalające rezultaty. Jeśli zależy Ci na pustych bez pokrycia (nikt poza Google nie zna w pełni działania algorytmu jak wskazałem powyżej) zapewnieniach to ja nie jestem właściwą osobą.
Stopniowe budowanie widoczności w wynikach organicznych (tak właśnie dobrze czytasz – stopniowe) zależy od tak mnogiej ilości czynników jak: pełna współpraca na linii Klient – SEOwiec, czy możliwe zmiany w algorytmie wyszukiwarki, że nie ma możliwości deklaracji i gwarancji wyników. Jeśli chciałbyś usłyszeć ode mnie gwarancję, to moja rada – kliknij ten krzyżyk w prawym górnym rogu. Ja ze swojej strony zapewniam Ci kompleksowe eksperckie wsparcie, podparte setkami zrealizowanych projektów SEO.
Dlaczego nie rozliczam się w modelu „za efekt”?
Aby Twoja strona internetowa stale zwiększała swoją widoczność w Google pracuję określoną ilość godzin w skali każdego miesiąca (np. na analizę kodu strony, rekomendacje dotyczące linkowania wewnętrznego, pozyskiwanie linków, przygotowanie merytorycznej, zoptymalizowanej pod SEO treści, etc.). Dodatkowo do swojej pracy w celu wypracowania dla Ciebie wyniku korzystam z narzędzi które są płatne. Nie korzystam z automatycznych rozwiązań tylko za każdym razem osobiście realizuję wszystkie działania dotyczące optymalizacji, czy pozyskiwania linków – to rzeczywiście realizuje prawdziwy człowiek, a nie maszyna.
Kiedy słyszę “płatność za efekt” to z doświadczenia wiem, że tego typu rozwiązania kończą się np.:
- audytem generowanym z automatycznych narzędzi do ich generowania
- brakiem helpdesku
- pozycjonowaniem fraz o bardzo niskiej (jeśli nie znikomej) konkurencyjności – które nie przyniosą realnego ruchu na stronie www, lecz jedynie będą ładnie wyglądać w raporcie pozycji słów kluczowych
- częstą praktyką jest również pozycjonowanie na nazwę brand-u – zjawisko bezsensowne, gdyż brand użyty jako słowo kluczowe wpisane do wyszukiwarki praktycznie zawsze będzie na 1 miejscu
- zdawkowymi raportami zawierającymi wyłącznie zestawienie pozycji słów kluczowych oraz fakturę (brak jakichkolwiek podsumowań, opisów podjętych działań, listy pozyskanych linków, etc.)
Co mogę Ci zagwarantować?
- możliwość zmian w ciągu miesiąca w liście słów kluczowych na którą pozycjonowana jest Twoja strona
- szczerość i transparentność – otrzymujesz wszelkie możliwe dostępy do paneli narzędzi z których korzystam (np. do panelu narzędzia do monitorowania pozycji słów kluczowych. Dodatkowo nie waham się mówić klientom, że np. pewne grupy fraz nie przyniosą realnego ruchu po których będziesz mógł potencjalnie zwiększać sprzedaż lub po prostu pewne działania nie mieszczą się w przyjętym budżecie
- merytoryczne wsparcie eksperta – pracuję w branży SEO już od ponad 7 lat, wiem jakie rozwiązania przynoszą realne zyski w postaci wzrostu ruchu na stronach internetowych. Nie proponuję rozwiązań które mogłyby narazić Cię na karę filtra (nigdy nie otrzymałem dla swojego klienta kary za działania w Google. Natomiast wielokrotnie do agencji SEO w której pracuję przychodzą klienci z problemami z natury “drastyczne spadki ruchu”)
- miesięczny okres wypowiedzenia – nie trzymam na siłę klienta, ani nie wiążę go długoterminową umową. Klient sam ma prawo zdecydować, czy jest zadowolony z moich usług
Pozycjonowanie stron Wrocław
Chcesz pozyskiwać więcej ruchu z wyszukiwarki Google?
Zapytaj się mnie o pozycjonowanie Twojej strony w wyszukiwarce Google. Chętnie doradzę, ale też jasno postawię sprawę czego się nie da zrobić - oczekuj zatem szczerość, a nie stałe przytakiwanie "że wszystko się da"