Pozycjonowanie long tail – jakie znaczenie ma długi ogon dla sklepu internetowego
Pozycjonowanie stron long tail to strategia SEO, w której uwzględnia się długie i uszczegółowione frazy kluczowe. Jest to szansa na to, by zdobyć wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania bez ogromnego budżetu. Dzięki temu można docierać z ofertą do osób, które poszukują danego produktu czy usługi.
Long tail (długi ogon) - co to jest i dlaczego pozycjonowanie na długi ogon się opłaca?
Celem pozycjonowania stron internetowych czy sklepów jest uzyskanie wzrostu sprzedaży produktów lub usług. Pozycjonowanie stron Long Tail sprzyja uzyskaniu dobrej pozycji dla nieograniczonej ilości precyzyjnych słów kluczowych, związanych z ofertą firmy, czyli np. sprzedawanymi produktami czy świadczonymi usługami. Strategia long tail SEO zakłada wygenerowanie ruchu organicznego z jak największej ilości sprecyzowanych słów kluczowych, które charakteryzują się wysokim współczynnikiem konwersji.
Dla kogo pozycjonowanie pod długi ogon?
Pozycjonowanie long tail to strategia, która znajduje zastosowanie we właściwie każdej branży. Istnieją jednak trzy grupy klientów, u których szczególnie dobrym rozwiązaniem będzie SEO pod długi ogon.
Pierwsza to sklepy internetowe, które mają w swojej ofercie szeroki asortyment. W tym przypadku należy zadbać o widoczność w wynikach organicznych kategorii produktów, ale też poszczególnych towarów. Zamiast pozycjonowania pod frazy ogólne (znane także jako nazwy generyczne), lepiej postawić na uszczegółowione frazy, które mimo, że będą generowały mniejszy ruch, to zdecydowanie bardziej wartościowy. Oznacza to, że na podstrony trafią klienci, którzy są potencjalnie zaoferowani daną ofertą. Jeśli mają jasno sprecyzowane oczekiwania co do typu, marki i rodzaju działania, wpisują w wyszukiwarkę np. „kosiarka spalinowa stihl z napędem” zamiast po prostu „kosiarka”. Dobrze wypozycjonowany sklep wyświetli im się w wynikach, więc od razu trafią do produktu, którego szukają, a nie np. na kosiarki ręczne czy roboty koszące.
Druga grupa to firmy działające lokalnie, dla których najważniejsi są klienci poszukujący produktów i usług zawierających np. nazwy województw, miast, dzielnic. Pozycjonowanie pod long tail z lokalizacjami, jest niezwykle skuteczne i pozwala na dotarcie do szerokiego grona klientów lokalnych. Przykład – gdy klientowi zepsuje się samochód, gdy będzie na wakacjach w Gdyni, nie będzie on szukał po frazie ogólnej „mechanik”, a raczej „mechanik Gdynia” lub jeszcze bardziej szczegółowo: „mechanik naprawa skrzyni biegów Gdynia”.
Trzecią grupą, gdzie bardzo dobrze sprawdzi się pozycjonowanie long tail, są portale tematyczne i branżowe oraz blogi, dla których ważne jest osiągniecie jak największego ruchu organicznego za pomocą content marketingu. Pod długi ogon można pisać różnego rodzaju artykuły, tworzyć rankingi i poradniki.
Frazy z długiego ogona a optymalizacja stron internetowych pod kątem SEO
Analiza słów kluczowych i tworzenie zoptymalizowanych treści na strony internetowe czy blogi pod SEO przebiega wedle różnych technik. Jedną ze strategii jest long tail, gdzie ilość wyrazów we frazach jest spora, ponieważ charakteryzuje ją silne uszczegółowienie.
Frazy z długiego ogona zbudowane są najczęściej z frazy głównej i jej szczegółowego doprecyzowania. Tym samym zamiast na słowa „buty do biegania”, pozycjonujemy np. na frazę „buty do biegania męskie Nike 44 czarne” albo pozycjonowanie konkretnych modeli – np. „iPhone 13 128 GB zielony”. Dzięki temu zwiększa się szansa, że dotrzemy z właśnie takim produktem do osoby, która go poszukuje, jest nim zainteresowana i istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że zdecyduje się na zakup.
Choć frazy z długiego ogona nie cieszą się ogromną popularnością wśród osób korzystających z wyszukiwarek, to jednak skuteczna optymalizacja na wiele tego typu fraz, zwiększa jakościowy ruch na stronie relatywnie niskim kosztem.
Zalety stosowania fraz long tail w strategii SEO
Największą zaletą długiego ogona jest uzyskanie lepszej jakości ruchu i wyższego współczynnika konwersji. Frazy długiego ogona są konkretne i zawierają w sobie istotne z punktu widzenia osoby poszukującej informacje – np. markę, model, kolor, rozmiar, typ usługi, lokalizację. Oznacza to, że odwiedzający, którzy trafiają na stronę właśnie dzięki frazom long tail, są bardziej skłonni do wykonania określonych działań, czyli na przykład zakupu w sklepie czy umówienia terminu usługi.
Kolejną korzyścią stosowania fraz long tail w strategii SEO jest mniejsza konkurencyjność. Więcej firm pozycjonuje się na frazy generyczne – np. „kubki” niż na „duży kubek świąteczny z reniferem” albo „kubek termiczny dla dziecka do szkoły”. Tym samym niższym kosztem można osiągnąć wyższe pozycje na pożądane frazy. Im bardziej niszowa będzie fraza, tym mniejsza konkurencja.
Ważną zaletą fraz long tail w strategii SEO jest to, że stanowią znaczące zabezpieczenie dla witryny. Gdy zdarzy się sytuacja, że wypozycjonowana na główne frazy strona spadnie w SERP-ach, to frazy pod długi ogon będą buforem bezpieczeństwa dla biznesu. Być może nie będzie Twojej strony w wynikach top 10 na frazę główną np. „naprawa laptopów”, ale już na „naprawa laptopów asus wrocław” może się wyświetlać, dzięki czemu będziesz docierać do potencjalnych klientów.
Warto tutaj wspomnieć też o tym, że w przypadku pozycjonowania pod długi ogon zwykle potrzeba mniej czasu i środków na osiągnięcie zamierzonych efektów. Serwis internetowy nie musi posiadać tak bogatej i kompleksowo rozbudowanej treści, jak w przypadku krótszych i bardziej konkurencyjnych fraz. Tworzenie wartościowych treści na stronę wymaga czasu i budżetu, a mniejsza konkurencyjność sprawia, że nie trzeba się na tym aż tak skupiać. Choć oczywiście warto dbać o content i im więcej wysokiej jakości treści, tym lepiej – niezależnie od obranej strategii SEO.
Pozycjonowanie długiego ogona pozwala ponadto na budowanie rozpoznawalności marki i kreowanie wizerunku ekspert. Umożliwia również tworzenie wokół firmy grona odbiorców, którzy powracają, ponieważ są zadowoleni z szybkich i udanych zakupów, dzięki temu, że z łatwością trafili na produkt, którego poszukiwali.
Co zrobić, by wprowadzać frazy długiego ogona w sklepie internetowym?
Co trzeba zrobić, aby można było pozycjonować long tail? Przed rozpoczęciem działań w tej strategii trzeba przede wszystkim zmierzyć ruch, jaki dostarczają frazy długiego ogona i rozważyć, czy faktycznie będzie on przydatny. Ważne jest zidentyfikowanie fraz, które przynoszą ruch i eksperymentowanie z synonimami oraz delikatnymi modyfikacjami czy uszczegółowieniami. Jeśli np. fraza „krzesło do biurka” dostarcza ruch, warto wprowadzić bardziej szczegółowe frazy zgodne z ofertą – np. „krzesło do biurka z podłokietnikami”, „krzesło do biurka dla dziecka z podnóżkiem”, „krzesło do biurka obrotowe regulowane”, „niebieskie krzesło do biurka na kółkach” itd.
Jak wykorzystywać frazy pod długi ogon?
Frazy pod długi ogon często są bardzo wygodne do wykorzystania – np. w opisach produktów i usług. Jeśli sprzedajesz np. „granatowe klapki Big Star męskie” to właśnie taką nazwę możesz wprowadzić przy danym produkcie, a później w jego opisie również wykorzystać ją w jego opisie i dodać dodatkowe frazy pod długi ogon, jak np. „klapki męskie granatowe Big Star”, „klapki na basen dla mężczyzn Big Star granatowe”. Frazy long tail są także świetne do zastosowania ich w opisach kategorii w sklepie internetowym czy do opisów usług. Warto je zastosować w nagłówkach, ale i w treści – np. w opisie czy nawet w FAQ.
Pozycjonowanie e-sklepu pod long tail warto też rozszerzyć o firmowego bloga. Nie da się zaprzeczyć, że frazy tego typu są wręcz stworzone do tego, by wykorzystywać je w poradnikach, rankingach i różnego rodzaju artykułach tematycznych – np. „jakie buty do biegania wybrać?”, „mechanik do naprawy manualnej skrzyni biegów w Gdyni – jak znaleźć”, „najlepszy psi fryzjer Katowice – na to zwróć uwagę” itd.
Jak pozycjonować frazy z długiego ogona?
Pozycjonowanie szerokie jest bardzo skutecznym sposobem docierania do konkretnych grup Klientów ze swoimi usługami lub produktami – zarówno lokalnie, jak i na szerszą skalę. Aby zdobywać nowy ruch na stronę, potrzeba nakładu pracy oraz czasu. Zapytania z długim ogonem można wykorzystywać na wiele sposobów i istotne jest tutaj, by rotować frazami i uważnie obserwować, jakie efekty przynosi ich wykorzystywanie.
Warto korzystać z narzędzi, które podpowiadają frazy z długiego ogona – np. Keyword Planner od Google, Answer the Public, Ubersuggest, KWfinder czy płatne: Senuto, SEMSTORM, Surfer, Ahrefs albo Long Tail Pro. Polecamy ponadto analizę konkurencji i tego, na jakie frazy się pozycjonuje oraz analizę for i grup dyskusyjnych, dzięki którym można wychwycić, jakie tematy interesują potencjalnych odbiorców i dostarczyć im treści, które będą dla nich istotne i pomocne (oczywiście z wykorzystaniem fraz long tail).
Jeśli chodzi o pozycjonowanie długiego ogona, to warto rozważyć również testowanie wezwań do działania (call-to-action) i tworzenie stron docelowych (landing pages). Pozycjonowanie długi ogon pozwala poszerzyć zasięg strony internetowej i może dostarczyć wielu wymiernych korzyści. Dzięki niemu można docierać do klientów bliskich konwersji, ale też tych, którzy dopiero rozpoczęli poszukiwania produktu czy usługi i zdobywają informacje na ich temat.
Dla osiągnięcia najlepszych korzyści z pozycjonowania długiego ogona, warto jednocześnie stosować nie tylko frazy long tail, ale również te generyczne. Nie należy też zapominać o linkowaniu wewnętrznym, unikalnych i merytorycznych treściach czy jakościowych i zoptymalizowanych grafikach oraz zdjęciach.