Jak dobrać słowa kluczowe dla strony www i sklepu internetowego
Odpowiednia analiza słów kluczowych ma fundamentalne znaczenie dla powodzenia działań pozycjonujących witrynę. Wybór słów kluczowych dla sklepu internetowego, strony wizytówkowej czy ofertowej, jak i blogów, landing page i innych stron www, powinien być starannie przemyślany i dopasowany do strategii firmy pod względem biznesowym, sprzedażowym oraz marketingowym. Jak dobrać słowa kluczowe dla strony www i sklepu internetowego? Sprawdź mój poradnik.
Jakie mamy rodzaje słów kluczowych?
Aby jakakolwiek strona pojawiła się w wynikach wyszukiwania, musi być odpowiednio zoptymalizowana i pozycjonowana. Duże znaczenie mają właściwie dobrane frazy kluczowe. Na początku warto więc poznać podstawowe rodzaje słów kluczowych i ich zastosowanie w strategii pozycjonowania.
Frazy kluczowe Short Tail
Znane również pod nazwami: frazy ogólne, frazy główne, frazy headowe. Składają się z jednego lub dwóch słów kluczowych. Najczęściej są bardzo popularne, przez co cechuje je duża konkurencja w wynikach wyszukiwania (wyjątkiem są branże niszowe). Zawsze warto je stosować, jednak wypozycjonowanie się na te frazy jest często procesem wymagającym czasu i budżetu z uwagi na wysoką konkurencyjność. Tego typu słowa kluczowe wpisują w wyszukiwarkę zarówno osoby, które dopiero poznają dany temat, chcący się w nim zorientować, jak i klienci zmotywowani do zakupu lub skorzystania z danej usługi.
Przykłady fraz short tail:
- płaszcz męski;
- felgi;
- fryzjer.
Frazy kluczowe Long Tail
Słowa kluczowe long tail, nazywane również frazami pod długi ogon, składają się z kilku wyrazów (zwykle 3-5) i są bardziej uszczegółowione. Mają większy potencjał biznesowy, ponieważ umożliwiają generowanie wysokiej konwersji – zwykle osoby wpisujące precyzyjne frazy wiedzą, czego szukają. I jeśli znajdą to na danej stronie (np. produkt, usługę), to istnieje duża szansa, że zdecydują się na zakup. Poza tym słowa kluczowe z długiego ogona są mniej konkurencyjne, więc łatwiej jest wypozycjonować stronę na frazy typu long tail i podnieść jej widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania, jednocześnie skutecznie agregując konwertujący ruch z różnych zapytań.
Przykłady fraz long tail:
- elegancki płaszcz męski czarny ze stójką;
- felgi stalowe 18 Kia Sportage;
- fryzjer męski Wrocław Krzyki.
Frazy kluczowe brandowe
Są to takie frazy, w których występuje nazwa marki lub nazwa własna produktu. Klienci mają swoje ulubione marki albo zapamiętują produkty danych firm z reklam czy poleceń, a następnie wpisują takie słowa w wyszukiwarkę. Na frazy brandowe mogą pozycjonować się firmy sprzedające własne produkty, ale też np. sklepu e-commerce, które mają w swojej ofercie produkty znanych producentów.
Przykłady fraz brandowych:
- płaszcz męski Vistula;
- felgi stalowe 18 Alcar;
- fryzjer męski Kraków Gaczorek.
Frazy kluczowe niebrandowe
Frazy niebrandowe to ogólne frazy, w których nie wymienia się nazwy marki lub nazwy własnej produktu. Znajdują zastosowanie w przypadku firm, które są nowe w branży, niszowe, nie mają szerokiego grona odbiorców, ale nie tylko. Frazy kluczowe niebrandowe wykorzystują również giganci, którzy zbierają w ten sposób ruch oraz firmy multibrandowe, które sprzedają produkty różnych marek.
Przykłady fraz niebrandowych:
- eleganckie płaszcze męskie;
- felgi stalowe 18;
- fryzjer męski we Wrocławiu.
Frazy kluczowe lokalizacyjne
Są to frazy kluczowe, które zawierają nazwę województwa, regionu, miasta, dzielnicy, a nawet ulicy. Doskonałe do pozycjonowania lokalnych firm działających stacjonarnie, ale też usługodawców, którzy chcą dotrzeć do szerokiego grona odbiorców poprzez skuteczne pozycjonowanie na niszowe frazy.
Przykładowe frazy lokalizacyjne:
- sklep z odzieżą męską Poznań;
- fryzjer męski Wrocław Rynek;
- SEO copywriting Katowice.
Frazy kluczowe intencyjne
To słowa kluczowe, które są ściśle powiązane z problemami lub potrzebami użytkowników. Wiedzą oni dokładnie czego szukają i pozostaną na stronie pod warunkiem, że znajdą tam odpowiedź na swoje zapytanie. Co istotne, frazy intencyjne ściśle wiążą się z mikromomentami, czyli chwilami, gdy użytkownik kieruje się swoją chwilową potrzebą, emocjami, ciekawością.
Przykłady fraz intencyjnych:
- gdzie kupić węgiel Poznań;
- kiedy gra Polska Katar 2022;
- kiedy Kevin sam w domu 2022.
Dobór słów kluczowych - jak zrobić to dobrze?
- Poznaj potrzeby i zachowania swoich odbiorców
Wiesz już, jakie są rodzaje słów kluczowych. Czas dowiedzieć się, jak dobrać słowa kluczowe dla strony www lub sklepu internetowego. Zachęcamy, by nieco pochylić się nad swoim biznesem i celami, jakie zamierzasz osiągnąć. Rozważ. Jakie słowa opisują Twoją działalność, do jakich klientów chcesz dotrzeć, jakie mogą być ich problemy, potrzeby i oczekiwania. Zyskasz dzięki temu dodatkową perspektywę, która pomoże Ci docierać do potencjalnych klientów – w końcu nic nie sprzedaje lepiej jak zaspokojenie potrzeb konsumentów.
Należy też uwzględnić to, że ludzie są różni i mimo, że często poszukują tych samych rzeczy, to robią to w odmienny sposób – czasem zmieniają szyk słów, czasem wpisują frazy z błędami, a czasem dokładnie wiedzą czego chcą i zapełniają okienko wyszukiwarki ciągiem słów (czyli frazy z długiego ogona). Im lepiej poznasz swoich odbiorców, tym skuteczniej będziesz mógł wykorzystywać frazy intencyjne.
- Wykorzystuj frazy związane z ofertą
Nie zaleca się stosowania słów kluczowych niezwiązanych z ofertą firmy czy pod produkty, których nie ma się w asortymencie. Można wprawdzie w ten sposób zwiększyć ruch na stronie, jednak nie będzie on jakościowy i konwertujący. Lepiej ten czas i środki zainwestować w bardziej skuteczne rozwiązania i np. pozycjonować witrynę pod długi ogon.
- Sięgnij po dobre narzędzia do analizy słów kluczowych
Wykorzystaj dobre narzędzia do analizy słów kluczowych. Pomocny może być np. planer słów kluczowych Google, czyli podstawowe narzędzie, z którego można poznać m.in. średnią miesięczną liczbę wyszukiwać oraz stawki CPC. Inne bezpłatne narzędzia to Google Search Console, Answer The Public, Ubersuggest. Jeśli zależy Ci na jeszcze skuteczniejszych narzędziach, możesz rozważyć np. Senuto, Semstorm, Sufer SEO czy Contadu.
- Wykonaj audyt treści
Sprawdź, na jakie frazy jest już widoczna Twoja strona. Przejrzyj je i usuń wszelkie frazy, które nie są powiązane z Twoją działalnością, a następnie dobierz takie słowa kluczowe, na które chcesz stać się widocznym. Stosuj synonimy i zastanów się, w jaki sposób Twoi odbiorcy mogą poszukiwać danych produktów czy usług. Jeśli chodzi o wybór słów kluczowych dla sklepu internetowego to warto postawić na frazy brandowe czy frazy typu long tail. W przypadku biznesów stacjonarnych świetnie sprawdzą się frazy lokalne, ale też frazy pod długi ogon czy frazy intencyjne.
- Wykonaj analizę konkurencji
Warto dobierać słowa kluczowe tak, aby odpowiadały intencjom użytkowników znajdujących się na każdym etapie lejka sprzedażowego. Poza tym dobrą praktyką jest również przyjrzenie się konkurencji. Z pomocą np. Senuto lub Semstorm możesz w kilka chwil wykonać analizę fraz kluczowych, na które konkurencyjne firmy się pozycjonują i osiągają wysokie pozycje. Wykorzystaj te frazy!
Jak sprawdzić konkurencyjność słów kluczowych?
Gdy zastanawiasz się, jak powinien wyglądać dobór słów kluczowych, to nie możesz ominąć kwestii konkurencyjności fraz. To kluczowy parametr, który determinuje poziom trudności wypozycjonowania się na konkretne frazy, ponieważ określa, jak wiele podmiotów walczy o wysokie pozycje swoich podstron z ich wykorzystaniem.
Im bardziej konkurencyjne są frazy kluczowe, tym trudniej jest osiągnąć zamierzony efekt, co w praktyce oznacza potrzebę większego budżetu i dłuższego czasu. Im mniej konkurencyjne słowa, tym prędzej można liczyć na efekty, ale zwykle też mniejsze są ilości wyszukiwań (co jednak nie oznacza nic złego – często można spodziewać się wysokiej konwersji).
Konkurencyjność fraz kluczowych można sprawdzić za pomocą takich narzędzi, jak Ahrefs czy Senuto, choć można to również uczynić z pomocą Google Ads – wystarczy zweryfikować stawki CPC. Im wyższa będzie stawka CPC, tym liczba reklamodawców i reklam na aukcji ofert będzie większa, a zatem wyższa będzie konkurencyjność danej frazy kluczowej.
Sezonowość wyszukiwania fraz kluczowych
Istnieje wiele zapytań, które w pole wyszukiwarki wpisywane są głównie w określonym sezonie. Wiele branż charakteryzuje się pewnymi trendami i są też w roku okresy, w których po prostu klienci decydują się na częstsze i większe zakupy (np. Święta Bożego Narodzenia, Dzień Dziecka, Black Friday) czy okresy przejściowe między sezonami. Wówczas użytkownicy wyszukują informacji, konkretnych produktów, rabatów.
Przykładowe sezonowe frazy kluczowe:
- opony zimowe;
- prezent na komunię;
- ozdoby choinkowe;
- znicze;
- co kupić na walentynki.
Pierwszym krokiem przy określeniu fraz sezonowych jest analiza zachowań użytkowników w statystykach Google Analytics. Jeśli np. na przełomie listopada i grudnia sklepy z zabawkami odnotowują większe zainteresowanie ofertą, warto rozważyć promocję tego typu asortymentu przy pomocą fraz związanych z mikołajkami czy świętami. Polecamy sprawdzić, które słowa kluczowe mogą w danym okresie zachęcać potencjalnych klientów do odwiedzenia Twojej strony, w czym pomocne będą narzędzia Google Trends, Ahrefs, Senuto czy Semstorm.
Prowadzenie biznesu, w którym występuje sezonowość, stawia przed przedsiębiorcami dodatkowe wyzwania. Ważne jest reagowanie z wyprzedzeniem na zbliżające się trendy, dzięki czemu można osiągnąć lepsze rezultaty. Właściwie zaplanowane działania SEO z uwzględnieniem analizy słów kluczowych sezonowych może być bardzo pomocne w skutecznym promowaniu produktów.