Linkowanie wewnętrzne w strategii SEO sklepów internetowych

linkowanie wewnętrzne w strategii SEO

Linkowanie wewnętrzne w SEO

Linkowanie wewnętrze to jeden z kluczowych zabiegów optymalizacyjnych, stanowiący zarazem element strategii pozycjonowania stron internetowych. I choć lista czynników, które wpływają na pozycję witryny w wyszukiwarce jest długa, to internal linking bez wątpienia zalicza się do najważniejszych aspektów SEO. Pozwala bowiem na sprawne poruszanie się robotów wyszukiwarki wewnątrz strony, ale też ułatwia nawigację użytkownikom i kieruje ich do zakamarków serwisu, które mogą ich zainteresować. Sprawdź najważniejsze informacje na temat linkowania wewnętrznego w SEO.

Czym jest linkowanie wewnętrzne?

Linkowanie wewnętrzne (z ang. internal linking) polega na tworzeniu odnośników do poszczególnych podstron w obrębie danej strony internetowej. Mogą to być np. strona główna, kategorie, produkty czy artykuły na blogu. Celem takiego działania jest ułatwienie użytkownikom przemieszczania się po witrynie i kierowanie ich do treści czy produktów, którymi potencjalnie mogą być zainteresowani. Poza tym linki wewnętrzne stanowią swego rodzaju mapę serwisu, która ułatwia nawigację robotom wyszukiwarki. Domyślnie linki wewnętrzne posiadają atrybut „dofollow”, który jest dla nich informacją mówiącą o tym, że za danym linkiem należy podążać.

Zalety linków wewnętrznych

  • Linki wewnętrzne wpływają na przepływ mocy SEO w obrębie strony
  • Ułatwiają użytkownikom poruszanie się po stronie
  • Ułatwiają robotom wyszukiwarek przemieszczanie się w obrębie witryny i indeksowanie podstron
  • Precyzują tematykę strony i wskazują, co faktycznie jest na niej istotne, a to przekłada się na efekty pozycjonowania
  • Prawidłowe linkowanie wewnętrzne wiąże się z niższym współczynnikiem odrzuceń (bounce rate)
  • Wspierają pozycjonowanie wybranych słów kluczowych
  • Sprzyjają ograniczeniu kanibalizacji w serwisie
  • Są istotne w procesie sprzedażowym i stanowią narzędzie celowego kierowania kolejnymi poziomami lejka sprzedażowego

Linki wewnętrzne i ich rola w strategii pozycjonowania

Linkowanie wewnętrzne jest jednym z ważniejszych aspektów optymalizacji stron www. Szczególnie istotne okazuje się, gdy struktura strony internetowej jest rozbudowana i mamy tutaj obszerny silos wewnętrzny. Wówczas takie uproszczenie nawigacji i przekierowywanie użytkowników w różne miejsca witryny wydłuża czas ich kontaktu ze stroną, a to przekłada się na lepsze postrzeganie witryny przez algorytmy wyszukiwarki.

Linkowanie wewnętrzne w SEO jest również istotne z wydajnościowego punktu widzenia. Nie obciąża bowiem budżetu crawl’owania (eng. crawl bugdet), ponieważ roboty spędzają mniej czasu w witrynie na poszukiwaniu podstron. Należyta indeksacja podstron w serwisie ułatwia pracę robotom Google, stąd też warto zadbać o dobrą strukturę linków wewnętrznych, pozwalającą na płynne przemieszczanie się ich po stronie. Aby serwis był w całości prawidłowo zaindeksowany, musi być dobrze zaprojektowany, wykonany i zoptymalizowany.

Budowanie silosów w linkowaniu wewnętrznym

Silosy tematyczne (ang. SEO silo) dotyczą tematycznego grupowania treści na stronie internetowej. Silosem może być więc kategoria w sklepie internetowym, która będzie obejmować określoną grupę produktów oraz jedną lub kilka subkategorii, a wszystkie z nich będą połączone ze sobą w odpowiedni sposób linkami.

Przykład ze strony www.agatameble.pl (https://www.agatameble.pl/meble/stoly-stoliki-i-krzesla/krzesla):

Budowanie silosów w linkowaniu wewnętrznym
  • Kategoria: Krzesła
  • Subkategoria: krzesła tapicerowane, krzesła białe, krzesła czarne, krzesła szare, krzesła plastikowe, krzesła z ekoskóry

Podział zawartości na stronie ze względu na tematykę umożliwia logiczne i wygodne sortowanie informacji. Inaczej mówiąc – silosy tematyczne tworzą skuteczny system organizowania zawartości witryny. Poza tym pozwalają na łatwiejsze rozbudowywanie widoczności o kolejne słowa kluczowe, wzmacnianie linkowania wewnętrznego i właściwe zarządzanie frazami.

Linkowanie wewnętrzne będzie skuteczne, gdy będziemy linkować z treści do kategorii podrzędnych lub nadrzędnych w obrębie danego silosa. Nie jest natomiast zalecane linkowanie wewnętrzne pomiędzy silosami.

Jako przykład niech posłuży artykuł na temat odchudzania. Nie warto w nim linkować do preparatów hamujących wypadanie włosów, a zamiast tego należy tworzyć przekierowania do preparatów ziołowych, które wspomagają odchudzanie. Poniżej przykład z bloga sklepu internetowego www.izielnik.pl (https://www.izielnik.pl/blog/jakie-pic-ziola-na-odchudzanie-czyli-ziola-ktore-odchudzaja), gdzie widzimy tematyczne linkowanie do produktów zawierających morwę białą, słynącą z właściwości odchudzających (na zielono).

seo silosy

Jak poprawnie zrobić linkowanie wewnętrzne?

Oto kilka wskazówek, które podpowiedzą Ci, jak skutecznie tworzyć linki wewnętrzne!

  • Mniej odnośników na podstronie sprawia, że mają one większą wartość. Linkując do wielu podstron z jednego artykułu czy opisu kategorii (tzn. w jednym tekście umieszczając np. 15 hiperłączy), zmniejszasz link juice, czyli potencjał, który mógł zostać przekazany stronom, do których nastąpiły przekierowania. Warto wybrać najściślej powiązane linki i nimi się posłużyć. W tym przypadku liczy się jakość, a mniej znaczy więcej.
  • Pamiętaj, że im wyżej znajduje się dany link, tym ma on większą wartość. W ten sposób ogranicza się nakład pracy, jaką roboty muszą wykonać, by dokonać indeksacji. Niemniej nie rezygnuj zupełnie z linków na końcu tekstu – one też mają swoją moc i mogą być przydatne z punktu widzenia użytkowników, którzy po lekturze wpisu chcą wiedzieć więcej albo dokonać zakupu.
  • Linki, które się nie klikają, mają mniejszą wartość. Ważne jest więc, by wiązały się ściśle z tematem i po prostu były sensowne z punktu widzenia użytkowników. Zalecana jest odmiana słów w anchorach, a poza tym należy umieszczać linki w otoczeniu, które do nich pasuje. Na przykład w artykule o dekoracjach do domu śmiało można linkować do mebli, ramek, wazonów, ale nie ma sensu link do wędek czy butów trekkingowych.
  • Nie należy powtarzać linków na stronie zbyt często, ponieważ mogą zostać potraktowane przez roboty wyszukiwarki jako spam. Poza tym częste linkowanie może negatywnie wpływać na user experience i męczyć użytkowników. Lepiej postawić na zróżnicowane i atrakcyjne linki. Zadbaj o odpowiedni przepływ link juice między podstronami – właściwa dywersyfikacja będzie miała przełożenie na lepsze rankowanie serwisu w organicznych wynikach wyszukiwania.

Przykłady linkowania wewnętrznego

Linkowanie wewnętrzne powinno być naturalne i pomocne. Istnieją różne metody tworzenia linków wewnętrznych. Warto je znać, by wybrać najskuteczniejszą opcję dla swojej witryny. Oczywiście najlepiej jest stosować różne z nich, co pozwoli na uzyskanie optymalnych efektów.

  • Menu główne

Menu główne stanowi podstawową lokalizację linków wewnętrznych. Powinny w nim znaleźć się podstawowe słowa kluczowe i odnośniki do konkretnych kategorii czy podstron. Ogólnie przyjętą praktyką jest linkowanie na każdej podstronie do strony głównej. Zwykle dzieje się to poprzez podlinkowanie logo, co możesz zobaczyć na przykładzie https://sklep.sfd.pl/.

Przykłady linkowania wewnętrznego

Na bardziej rozbudowanych stronach, logo może kierować do głównych kategorii, a nie do strony głównej, co ułatwi nawigację i dalsze poszukiwania produktów klientom. Przykładem jest www.zalando.pl. Będąc w subkategorii Artykuły sportowe dla dzieci, możemy kliknąć w logo zalando – wówczas trafimy do kategorii głównej: Dzieci.

linkowanie wewnętrzne przyklady
  • Linkowanie wewnętrzne wsteczne

Linkowanie wewnętrzne wsteczne można realizować z różnych poziomów, jednak efekty będą uzależnione od branży i wieku domeny. Metoda dobrze sprawdza się w trudnych branżach (np. finanse, ecommerce), a efekty będą szybciej zauważalne w przypadku witryn z historią.

 

  • Menu okruszkowe

Znajduje zastosowanie na rozbudowanych stronach. Dzięki niemu użytkownik przeglądający daną podstronę wie, w jakiej części serwisu się znajduje i bez problemu może przenieść się do kategorii wyżej. Dobrze wykonane i widoczne dla użytkownika menu okruszkowe wspomaga użyteczność serwisu, a przy tym stanowi ukłon w stronę robotów Google, które z większą łatwością będą mogły zapoznać się ze strukturą strony.

menu okruszkowe przyklady

Na przykładzie menu okruszkowe na stronie www.znanylekarz.pl po wyszukiwaniu ortopedy w mieście Warszawa. Dodatkowym, praktycznym z punktu widzenia użytkowników rozwiązaniem, jest możliwość rozwinięcia menu, by wybrać jedną z pobliskich miejscowości (np. gdy w Warszawie nie ma wolnych terminów na ten tydzień).

  • Mapa strony HTML

Stanowi spis treści na stronie i odzwierciedla strukturę oraz układ poszczególnych kategorii. Jest to cenna wskazówka dla robotów wyszukiwarki, które indeksują witrynę. W przypadku niezbyt rozbudowanych witryn może znaleźć się w stopce, a w przypadku blogów w postaci spisu treści na podstronie z linkami wewnętrznymi. Nie znajduje zastosowania w dużych sklepach internetowych, choć są tu wyjątki od reguły – duża platforma sprzedażowa www.vangraaf.com stworzyła mapę w stopce, która kieruje do kategorii głównych oraz subkategorii.

mapa strony w linkowaniu wewnetrznym
  • Linkowanie z kategorii

Zazwyczaj metoda ta odnosi się do opisów kategorii i opisów produktów. Dzięki temu nie tylko uporządkujesz treść, ale również ułatwisz nawigację po witrynie – użytkownikom oraz robotom. Unikalne opisy kategorii, wzbogacone o tematyczne anchory, mają znaczenie dla pozycjonowania strony.

linkowanie na stronach kategorii

Na powyższym przykładzie widzimy, jak na www.mediaexpert.pl wykonano linkowanie w opisie kategorii „lustrzanki cyfrowe” do powiązanych kategorii, tj. „obiektywy do aparatów”, „lampy błyskowe” i innych.

  • Linkowanie wewnętrzne na karcie produktu

Rozwiązanie to oferuje szerokie spektrum możliwości i zachęca do budowania nowych podstron w serwisie pod katem ruchu organicznego. Na przykład w sklepie z damskimi sukienkami można podlinkować do podstrony z produktami danego producenta albo do podstrony z danym rozmiarem, gdzie znajduje się pełna oferta produktów.

linkowanie w karcie produktowej

Na powyższym przykładzie ze strony www.eobuwie.pl widać, w jaki sposób można stworzyć linkowanie wewnętrzne na karcie produktu – do produktów z wykorzystaniem danej technologii czy do pełnej oferty producenta.

  • Linkowanie kontekstowe

Znajduje zastosowanie w artykułach, kiedy zależy nam na uzupełnieniu informacji na dany temat, np. gdy użytkownik wchodzi na stronę z frazy „dieta”, sugerujemy mu treści, które utrzymają go w tematyce diety i sprawią, że spędzi na naszej stronie więcej czasu. Przykład ze strony www.medme.pl (artykuł o diecie ketogenicznej: https://www.medme.pl/artykuly/dieta-ketogeniczna-jadlospis-zasady-efekty,67058.html).

linkowanie kontekstowe
  • Powiązane wpisy

Tę metodę można stosować we wpisach blogowych, ale też na stronie głównej czy w sklepach internetowych. Metoda polega na przekierowywaniu odbiorców do pogłębiania informacji na dany temat (w przypadku artykułów), do kategorii, które ich zainteresują (w przypadku strony głównej) czy produktów, którymi są potencjalnie zainteresowani (w przypadku sklepów internetowych). Przykład poniżej prezentuje polecane wpisy, ściśle związane z tematem artykułu na stronie www.benchmark.pl (artykuł o smartwatchach: https://www.benchmark.pl/testy_i_recenzje/najlepszy-smartwatch-2022rok.html), które mogą pomóc osobie zainteresowanej w podjęciu decyzji zakupowej.

linkowanie do wpisow powiazanych
  • Linkowanie wyróżnionych postów, produktów

Może to być miejsce z najnowszymi wpisami, najpopularniejszymi produktami, sezonowymi bestsellerami. Użytkownicy chętnie korzystają z takich rekomendacji, co może przełożyć się np. na zwiększoną sprzedaż czy spędzenie większej ilości czasu w serwisie. Poza tym linkowanie ze strony głównej do stron produktowych podnosi ich link juice. Na poniższym przykładzie ze strony www.robopunkt.pl widzimy linkowanie wewnętrzne do najnowszych wpisów blogowych na stronie głównej – to sposób na budowanie pozycji eksperta, doradztwo konsumenckie, zwiększenie szans na konwersję, a przy okazji atrakcyjne budowanie struktury linków w obrębie serwisu.

linkowanie postow wyroznionych

Podsumowanie

Prawidłowa architektura strony jest niczym pajęcza sieć. Każdy punkt na niej jest ze sobą połączony i pozwala na dotarcie w dowolne miejsce – tak użytkownikom, jak i robotom wyszukiwarki. Brak wykazania hierarchii podstron w strukturze bądź też całkowite pominięcie w niej niektórych z nich, może nie tylko doprowadzić do wolniejszego czy nieprawidłowego zaindeksowania stron, ale też do trudności w pozycjonowaniu witryny. Dbając o linki wewnętrzne zyskasz zadowolenie użytkowników oraz wspomożesz pracę robotów Google.